Vägen hit upp till Noraå bruk sköts som en samfällighet och klassas som skogsbilväg vilket innebär att en viss standard, som inte är speciellt krävande, skall upprätthållas.
En vägbredd på 4 meter är ett av kraven vilket innebär att två bilar inte kan mötas utan viss försiktighet.
Varje fastighet gränsande till vägen har en procentuell andel i samfälligheten utifrån ett beräkningstal som Länstyrelsen har upprättat.
Noraå Bruks Samfällighet räknas som en fastighet, den största utefter vägen, och har uppdelat avgifterna till Noraåvägens samfällighet utifrån en tänkt användning av vägen beroende på om varje enskild fastighet inom Noraå Bruks Samfällighet bebos av fastboende, används för fritidsändamål eller endast en obebyggd tomt.
Totalt skall Noraå Bruks samfällighet bekosta en avgift till Noraåvägen på nära 66,554% av den totala kostnaden. 33,446% bekostas av övriga markägar utefter vägen.
På grund av några räknefinurligheter så betalar varje fastboende i området 2,134%, fritidshusägare 0.711% och fastighetsägare med obebyggd tom 0,102% oavsett hur många gånger vägen nyttjas.
På grund av lite kanske märkliga omständigheter så betalar i praktiken inte en fastighetsägare med obebyggd tomt någonting för nyttjande av vägen, en fritidshusägare ungefär 1350kr per år och en fastboende ca 4000kr, detta oavsett hur många gånger och med vilken biltyp vederbörande har.
Enligt det amerikanska Vägverket så sliter en 40 tons lastbil lika mycket på en väg som 10 000 personbilar.
Allt detta borde generera en diskussion om hur betalsystemet för Vägsamfällgheten beräknas och hur farmtiden skulle kunna te sig med kanske rättvisare ersättning för de som utnyttjar och kommer att utnyttja vägen i framtiden.
Det kanske också vore intressant att diskutera vilken vägstandrad vi skulle kunna kräva och till vilken kostnad.
Här på denna sida skall vi försöka diskutera vidare i denna fråga och också söka godtagbara förslag på lösningar så att ett boende här uppe inte skall äventyras av undermålig vägstandard.